Masalah membaca bukanlah satu masalah yang baru dalam semua masyarakat di dunia, sama ada bagi masyarakat dalam negara miskin atau dunia ketiga, malahan bagi negara maju atau negara industri sendiri pun masalah ini masih berlaku dengan berleluasa. Buktinya, negara Amerika dalam tahun 1930-an sendiri mengalami masalah buta huruf yang kritikal dalam kalangan generasi muda mereka. Pada masa itu, hampir 40% generasi muda mereka mengalami masalah tidak dapat membaca pada tahap sepatutnya. Oleh hal yang demikian, disebabkan itulah bidang bacaan dijadikan sebagai satu displin ilmu dalam sistem pendidikan mereka selepas tahun 1950-an. Kerana masalah ini juga, maka Amerika menjadi peneroka dan tunggak dalam bidang ilmu bacaan di seluruh dunia masa kini. Masalah dalam membaca ini adalah disebabkan dua faktor iaitu faktor dalaman dan faktor luaran.
FAKTOR DALAMAN
Bagi faktor dalaman adalah disebabkan oleh faktor fizikal. Kecacatan yang ringan terhadap deria tidak akan mendatangkan kesan negatif terhadap kebolehan membaca, tetapi kecacatan yang berat boleh menyebabkan ketidakupayaan membaca. Antara kecacatan fizikal yang amat mempengaruhi keupayaan membaca ialah :
Penglihatan
1. Juling – menggunakan (fokus) kedua-dua biji mata ke arah yang sama. Ini akan mengakibatkan imej bagi satu benda yang sama kelihatan tidak sam saiz dan bentuknya.
2. Rabun dekat – tidak dapat melihat pada jarak yang dekat.
3. Rabun jauh – (myopia) tidak dapat melihat pada jarak yang jauh.
4. Astigmatism – penglihatan yang kabur diakibatkan kurang fokus cahaya pada salah satu atau kedua-dua hujung retina.
5. Amblyopiks – satu keadaan imej daripada salah satu biji mata tidak sampai ke otak.
Kesemua simptom ini akan menyebabkan masalah kepada seseorang kanak-kanak untuk menggunakan penglihatan pada peringkat awal dalam kemahiran membaca iaitu mencerap imej huruf yang dipaparkan pada permukaan bertulis. Jika pada peringkat awal ini sukar dilakukan, maka kanak-kanak akan menghadapi masalah untuk meneruskan proses membaca pada peringkat mendekod.
Persepsi penglihatan – pelajar yang mempunyai persepsi penglihatan yang bercelaru akan menyebabkan kesukaran untuk membaca. Sebahagian dari simptomnya ialah:
1. Perkataan kelihatan seolah-olah satu percampuran huruf yang tidak bermakna, seperti muzik menjadi msuki.
2. Huruf atau perkataan menjadi terbalik – seperti contoh b menjadi d, atau perkataan bas menjadi das.
3. Jika jenis percetakan atau saiz huruf bertukar, pelajar tidak dapat mengenal pasti huruf yang sebenar.
4. Satu perkataan kelihatan seperti imej cermin.
5. Pelajar yang tidak dapat membezakan suku kata.
Pendengaran (Auditori)
Pelajar yang mempunyai masalah pendengaran yang teruk akan menghadapi masalah untuk belajar membaca. Pelajar yang mempunyai masalah pendengaran yang ringan boleh dibantu dengan teknik yang dapat meningkatkan perbendaharaan kata. Mereka yang mempunyai masalah pendengaran juga akan menghadapi masalah untuk membezakan bunyi vokal dan konsonan. Contohnya kanak-kanak ini tidak dapat membezakan antara vokal a dengan vokal e, u dengan o dan i dengan e. kerencatan pendengaran juga terdapat dalam dua kategori, iaitu kerencatan sementara dan kerencatan kekal.
Pertuturan
Punca masalah pertuturan (seperti kecelaruan bunyi suara, nada yang tidak menentu, pertuturan spastik) ialah masalah emosi, kelewatan pertumbuhan, kurang pendengaran, pertumbuhan kerongkong yang tidak lengkap, sumbing dan kecederaan otak atau sebahagian daripada otak. Namun demikian tidak semua punca masalah pertuturan ini boleh mengakibatkan masalah tidak berkeupayaan membaca.
Faktor Neurologikal
Neurologi ialah kajian yang berkait sistem saraf manusia termasuklah sistem dalam otak, tulang belakang, urat, ganglia (tisu urat yang pelbagai) dan bahagian organ reseptor. Sebahagian daripada bahagian neurologi ini boleh memberikan kesan terhadap kebolehan membaca.
Kerosakan Otak
Kerosakan otak boleh disebabkan beberapa faktor seperti kecederaan, penyakit atau
kesan bahan toksid mencemar bahagian otak.
Neurologi Tidak Berfungsi
Bahagian otak yang tidak berkembang sepenuhnya atau bahagian otak yang tertutup sebahagiannya sejak dilahirkan.
Faktor Keturunan
Ada kajian yang mengatakan keturunan kuat mempengaruhi kemampuan untuk belajar. Contohnya, kanak-kanak kembar, kembar seiras dan kembar seibu, menunjukkan kemampuan yang berbeza dalam pencapaian. Kembar seiras lebih rapat hubungannya dalam pencapaian daripada kembar seibu. Namun demikian, faktor persekitaran juga amat penting untuk melihat pencapaian kanak-kanak. Oleh itu, perkara yang perlu dititikberatkan ialah bagaimana keluarga menyediakan persekitaran membaca yang banyak, minat ibu bapa dan model bahasa yang ditunjukkan oleh ibu bapa kepada anak-anak.
Faktor Emosi
Kegagalan membaca akan mempengaruhi emosi pelajar. Pelajar yang gagal membaca akan mempunyai rasa rendah diri, tidak bermotivasi kecewa dan malas. Faktor emosi yang boleh menganggu pencapaian pelajar dalam pelajaran ialah seperti kes penderaan, kanak-kanak terbiar, dan perpecahan keluarga.
FAKTOR LUARAN
Faktor Sosio-Ekonomi
Status sosio-ekonomi (SES) kerap menjadi salah satu pemboleh ubah dalam kajian yang berkaitan pencapaian pelajar untuk membaca. Kanak-kanak dari SES rendah selalunya mempunyai pencapaian yang rendah dan kanak-kanak SES tinggi selalu mendapat pencapaian yang tinggi. Keturunan, kaum dan perbezaan budaya juga boleh mempengaruhi pencapaian pelajar dalam membaca.
Faktor Instruksional
Kaedah, teknik dan strategi pengajaran guru penting untuk menentukan kejayaan pelajar mencapai objektif pembelajaran. Dalam proses pengajaran dan pembelajaran membaca, kaedah dan teknik yang digunakan guru perlulah sesuai dengan tahap perkembangan dan keupayaan belajar.
Faktor Motivasi
Motivasi dari pihak luar amat mempengaruhi keupayaan membaca. Kanak-kanak yang kerap digalakkan membaca dan diberi peluang untuk membaca akan lebih pantas menguasai kemahiran membaca daripada kanak-kanak yang tidak ada galakan dan tidak diberikan persekitaran membaca yang luas.
Faktor Genetik
0 comments:
Post a Comment